Rumæner tabte retssag mod Gud
Cyril Malka
2007-07-16 12:07:53 UTC
En rumæner, havde klaget mod Gud til retten i Timisoara. Han havde
anklaget Gud for fup, svindel og tillidsbrud, deriblandt fordi Gud havde
ikke svaret til hans bønner.

Mircea Pavel, 40 år gammel, sidder i fængsel for 20 år pga. mord. Han
havde klaget over "den benævnte 'Gud', med adressen i Himlen og som
repræsenteres i Rumænien af den ortodokse kirke", og han anklagede
derfor Gud for "Fup, svindel, korruption og magtmisbrug"

- Da jeg blev døbt, indgik jeg en kontrakt med sagsøgte, som skulle have
fri mig fra det onde. Og sagsøgte har ikke udfyldt sin del af kontrakten
og det på trods af, at Han har fået af mig mange bønner og en del
jordiske gods, skrev Pavel.

Dog fik Pavel ikke medhold af retten da, ifølge retten i Timisoara: "Gud
er ikke en juridisk person med gældende adresse".
--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente... Fortæller man dig alt?: http://www.nytestamente.org
... Christ died for our sins, so let's not disappoint him.
Anders Peter Johnsen
2007-07-16 13:27:08 UTC
Post by Cyril Malka
[...]
Det synes tydeligvis inspireret af følgende film med den hylemorsomme
Billy Connolly:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Sued_God
Anders Peter Johnsen
Cyril Malka
2007-07-16 14:43:12 UTC
Post by Anders Peter Johnsen
Det synes tydeligvis inspireret af følgende film med den hylemorsomme
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Sued_God
Nej, der er her tale om _virkelighedens verden_:

http://www.einnews.com/search.php?keywords=mircea&makesearch=yes

Anders Peter Johnsen
2007-07-16 17:52:34 UTC
Post by Cyril Malka
Post by Anders Peter Johnsen
Det synes tydeligvis inspireret af følgende film med den hylemorsomme
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Sued_God
Ja, og?
Post by Cyril Malka
http://www.einnews.com/search.php?keywords=mircea&makesearch=yes
Hmmm...Hvad skal jeg mon forestilles at bruge en site, hvor man skal
være abonnent for at læse nyhedslinks, til?

Spørgsmålet er jo immervæk, om der principielt er noget som helst til
praktisk hindring for at denne kriminelle rumæner kan have ladet sig
"inspirere" (næppe særligt velvagt ord, egentlig!) til dette sagsanlæg
af enten at have set eller hørt om bemeldte film?

Jeg betragter det faktisk tværtimod som væsentligt mere sandsynligt at
at sagsøgeren HAR hørt om pågældende film, hvis plot han nu i
forlængelse af sin kriminelle løbebane forsøger at bedrive plat på, end
at det IKKE skulle være tilfældet...

Get it?
Anders Peter Johnsen
Per Rønne
2007-07-16 22:28:09 UTC
Post by Cyril Malka
[...]
Tjae, den logiske konsekvens af at indføre eksempelvis tilstrækkeligt
mad som en 'universel menneskerettighed' må vel være, at udbryder der
hungersnød gennem en forøget befolkningseksplosion, så kan de ramte
sagsøge Gud?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Bekan
2007-07-17 06:54:00 UTC
Post by Per Rønne
Post by Cyril Malka
[...]
Menneskerettigheder i alm forstand har ikke rigtigt noget med Gud at gøre.
Det er menneskeskabte og ret vilkårlige politiske løfter som det du
eksempelvis ser i FN's diverse deklarationer og konventioner.
Per Rønne
2007-07-17 07:56:33 UTC
Post by Bekan
Post by Per Rønne
Post by Cyril Malka
[...]
Korrekt, de er skabt af mennesket og dermed bundet i tid og sted.
'Universelle' menneskerettigheder, som nødvendigvis ville være en
grundlæggende del af universets struktur, eksisterer ikke.

Jeg påpeger blot at havde Pavel fået medhold af retten ville det svare
til ovennævnte absurditet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Anders Peter Johnsen
2007-07-18 00:14:08 UTC
Post by Per Rønne
Post by Bekan
[...]
Lige så klart enig, som jeg umiddelbart måtte være tilbøjelig til at
være ud fra en "Krarup'sk synsvinkel" (Søren Krarup havde således et par
temmelig geniale pointer i bogen "Dansen om Menneskerettighederne", hvor
MR netop allerede i selve titlen analogiseres med hin profane Guldkalv),
lige så problematisk synes det dog altså nok ALLIGEVEL på mere
"jordnært" kristenplan at være at forholde sig totalafvisende til
Menneskerettighedsbegrebet ud fra de sikkert "stærkt
herlighedsteologi-latente" løfter, Kristus Selv synes at stille i
Bjergprædikenens Saligprisninger:

"Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres!

Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes!

Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden!

Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes!

Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed!

Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud!

Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn!

Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres!"

Okay, forskellen må da så lige netop også ligge i, hvad der hhv. måtte
kunne betragtes som "menneskeskabt" og "Gudsbenådet" /retfærdighed/?
Anders Peter Johnsen
Bekan
2007-07-18 08:29:24 UTC
Post by Per Rønne
Post by Bekan
[...]
Man behøver ikke nødvendigvis at totalafvise menneskerettoghedsbegrebet (som
menneskeskabt) selv om man gør sig klart at disse er /vilkårlige/ af
karakter, samtidig som man holder på en mere konstant udlægning af begrebet
rettigheder, som ikke er afhængige af menneskers svingende moralske og
etiske normer.